Design thinking för lärande och stärkt problemlösningsförmåga – seminarium

Välkommen till ett pedagogiskt webbinarium där Lisa Källström och Per Siljeklint, Högskolan Kristianstad presenterar arbetet med verkliga praktikfall i undervisningen.

När: 11 februari 2025
Tid: 15.15-16.30
Var: Online. Länk skickas till anmälda deltagare kort före seminariet.
Anmäl dig via formuläret längre ner på sidan senast 6 februari.

Högskolelagen beskriver att utbildning på grundnivå ska ”utveckla studenternas förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem” (1 kap. 8§). Upplevelsebaserat lärande och praktikfall/case har länge beskrivits som effektiva sätt att arbeta med dessa förmågor. Parallellt har design thinking (DT) växt fram med ett fokus på innovation och kreativitet som möjliggörare för hanteringen av komplexa problem.  Sedan flera år tillbaka driver Högskolan Kristianstad innovationsutbildningen ”IMAGINE” som har sin utgångspunkt i DT. Med inspiration från ”IMAGINE” har ett s.k. best practice växt fram för hur man kan arbeta med verkliga praktikfall i utbildningen, i syfte att utveckla studenternas förmåga att både formulera och lösa problem. Sedan 2022 har fler än 580 studenter arbetat med verkliga praktikfall på kursen Marknadsföring och Organisering och följt processens fyra faser: inspiration, problem, lösning, presentation. Metoden har både fördjupat och förenklat samverkan med externa organisationer och utvärderingar visar att den möjliggör kunskapsöverföring och lärande hos såväl studenter, lärare och samverkanspartner. Metoden gör problemfasen mer betydande då tolkning och formulering av problem blir en explicit del av lärandet. Denna presentation beskriver metodiken och diskuterar hur DT kan användas i samband med praktikfall i högre utbildning för att stärka studenternas lärande och problemlösningsförmåga.

Efter presentationen diskuterar vi i smågrupper.